4. Criteris d’adjudicació que afavoreixen que les empreses licitadores els puguin incloure en la seva oferta

Es poden aplicar clàusules de contractació socialment responsable com a criteris d’adjudicació sempre que estiguin vinculades a l’objecte del contracte. Es poden aplicar en qualsevol de les fases del cicle de vida; han de ser específiques i objectivament quantificables; han d’estar establertes als plecs, i han de complir amb els principis fonamentals de la legislació estatal i europea vigent.

La Directiva 2014/24/UE en el seu article 67.3 considera que els criteris d’adjudicació estan vinculats a l’objecte del contracte públic quan es refereixin a les obres, subministraments o serveis que hagin de facilitar-se en virtut del contracte, en qualsevol dels aspectes i en qualsevol etapa del cicle de vida d’aquest, inclosos els factors que intervenen en un procés específic d’una altra etapa del seu cicle de vida, encara que aquests factors no formin part de la seva substància material.

Així mateix la Directiva en el seu considerant 97 estableix que “a fi d’aconseguir una integració més àmplia de les consideracions socials i mediambientals en els procediments de contractació, els poders adjudicadors han d’estar autoritzats a adoptar criteris d’adjudicació o condicions d’execució de contractes pel que fa a les obres, els subministraments o els serveis que s’hagin de facilitar en el marc d’un contracte públic en qualsevol dels aspectes i en qualsevol fase dels seus cicles de vida, des de l’extracció de matèries primeres per al producte fins a la fase de l’eliminació del producte, inclosos els factors que intervinguin en el procés específic de producció, prestació o comerç d’aquestes obres i les seves condicions, subministraments o serveis, o un procés específic en una fase ulterior del seu cicle de vida, fins i tot quan aquests factors no formin part de la seva substància material”.

La LCSP, en el seu art. 145.2, en relació amb els criteris d’adjudicació dels contractes preveu que la millor relació qualitat-preu s’avaluarà de conformitat amb criteris econòmics i qualitatius. Sobre aquest extrem, segueix establint el que es transcriu literalment a continuació:

Los criterios cualitativos que establezca el órgano de contratación para evaluar la mejor relación calidad-precio podrán incluir aspectos medioambientales o sociales, vinculados al objeto del contrato en la forma establecida en el apartado 6 de este artículo, que podrán ser, entre otros, los siguientes:

1º La calidad, incluido el valor técnico, las características estéticas y funcionales, la accesibilidad, el diseño universal o diseño para todas las personas usuarias, las características sociales, medioambientales e innovadoras, y la comercialización y sus condiciones;

Las características medioambientales podrán referirse, entre otras, a la reducción del nivel de emisión de gases de efecto invernadero; al empleo de medidas de ahorro y eficiencia energética y a la utilización de energía procedentes de fuentes renovables durante la ejecución del contrato; y al mantenimiento o mejora de los recursos naturales que puedan verse afectados por la ejecución del contrato.

Las características sociales del contrato se referirán, entre otras, a las siguientes finalidades: al fomento de la integración social de personas con discapacidad, personas desfavorecidas o miembros de grupos vulnerables entre las personas asignadas a la ejecución del contrato y, en general, la inserción sociolaboral de personas con discapacidad o en situación o riesgo de exclusión social; la subcontratación con Centros Especiales de Empleo o Empresas de Inserción; los planes de igualdad de género que se apliquen en la ejecución del contrato y, en general, la igualdad entre mujeres y hombres; el fomento de la contratación femenina; la conciliación de la vida laboral, personal y familiar; la mejora de las condiciones laborales y salariales; la estabilidad en el empleo; la contratación de un mayor número de personas para la ejecución del contrato; la formación y la protección de la salud y la seguridad en el trabajo; la aplicación de criterios éticos y de responsabilidad social a la prestación contractual; o los criterios referidos al suministro o a la utilización de productos basados en un comercio equitativo durante la ejecución del contrato”.