5. Contractes reservats en el percentatge igual o superior al fixat per la LCSP

Les empreses d’inserció són aquelles que tenen com a finalitat primordial la integració sociolaboral de persones en situació de greu risc d’exclusió social, mentre que els centres de treball tenen com a objectiu principal proporcionar als treballadors i treballadores amb discapacitat la realització d’un treball productiu i remunerat, adequat a les seves característiques personals i que en faciliti la integració laboral al mercat ordinari de treball. A més a més, la possibilitat de reservar contractes a centres especials de treball i a empreses d’inserció està prevista a la normativa vigent i a l’article 20 de la Directiva 2014/24/UE.

En aquest sentit, la Disposició Addicional 4a de la LCSP estableix en el seu paràgraf primer que:

“mediante Acuerdo del Consejo de Ministros o del órgano competente en el ámbito de las Comunidades Autónomas y de las Entidades Locales, se fijarán porcentajes mínimos de reserva del derecho a participar en los procedimientos de adjudicación de determinados contratos o de determinados lotes de los mismos a Centros Especiales de Empleo de iniciativa social y a empresas de inserción reguladas respectivamente en el texto refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social, aprobada mediante Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, y en la Ley 44/2007, de 13 de diciembre, para la regulación del régimen de las empresas de inserción que cumplan con los requisitos establecidos en dicha normativa para tener esta consideración o un porcentaje mínimo de reserva de la ejecución de estos contratos en el marco de programas de empleo protegido, a condición de que el porcentaje de trabajadores con discapacidad o en situación de exclusión social de los Centros Especiales de Empleo, de las empresas de inserción o de los programas sea el previsto en su normativa de referencia y, en todo caso, al menos del 30 por 100 (…).

3. En los procedimientos de contratación en los que se aplique la reserva que establece esta disposición adicional no procederá a la exigencia de la garantía definitiva a que se refiere el artículo 107 de esta Ley, salvo en los casos en los que el órgano de contratación, por motivos excepcionales, lo considere necesario y así lo justifique motivadamente en el expediente”

Per la seva part, la Disposició final 14a afegeix un quart apartat a l’article 43 del Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, el qual s’encarrega d’establir el concepte del Centre Especial de Treball d’iniciativa social, els quals ho són aquells que, complint amb els requisits que s’estableixen en els apartats 1r i 2n de l’esmentat article 43 són promoguts i participats en més d’un 50 per cent, directa o indirectament, per una o varies entitats, ja siguin públiques o privades, que no tinguin ànim de lucre o que tinguin reconegut el seu caràcter social en els seus Estatuts, ja siguin associacions, fundacions, corporacions de dret públic, cooperatives d’iniciativa social o altres entitats d’economia social, així com també aquells la titularitat dels quals correspon a societats mercantils en les que la majoria del seu capital, ja sigui de forma directa o bé indirecta a través del concepte de societat dominant regulat en l’article 42 del Codi de Comerç, i sempre que en tots els casos en els seus Estatuts o en l’acord social s’obliguin a la reinversió íntegra dels seus beneficis per la creació d’oportunitats en el treball per a les persones amb discapacitat i la millora continua de la seva competitivitat i de la seva activitat d’economia social, tenint en tot cas la facultat d’optar per reinvertir-los en el propi centre especial de treball o en altres centres especials de treball d’iniciativa social. 

A l’hora d’aplicar la reserva prevista per la Disposició Addicional 4a de la LCSP, es recomana optar per fer un contracte reservat a Centres Especials de Treballs o a Empreses d’Inserció, en funció del col·lectiu de persones a les que es destina la finalitat d’inserció laboral específica del contracte concret. A Catalunya l’Ordre de 12 de juny de 1992 (DOGC 1610 de 22 de juny de 1992) crea el Registre de Centres Especials de Treball de Catalunya. El Registre emet la certificació acreditativa de la condició de Centre Especial de Treball d’iniciativa social i sense ànim de lucre amb raó social a Catalunya. La Direcció General d’Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l’Autoempresa de la Generalitat de Catalunya, certifica el número de treballadors i treballadores amb discapacitat contractades en un Centre Especial de Treball d’iniciativa social a una data determinada. En la mateixa certificació es pot sol·licitar incloure la informació relativa al número de treballadors i treballadores amb cada una de les diferents tipologies i graus de discapacitat, d’acord amb l’objecte del contracte públic concret, i la finalitat social que es vol aconseguir amb les clàusules socials.

En cas d’aplicar la reserva s’ha d’incloure a l’objecte del contracte l’objectiu social que es vol aconseguir, a més a més de l’objecte constitutiu del subministrament, obra o servei que es contracta. Juntament amb la reserva, es poden incorporar altres clàusules socials relatives a l’adjudicació, la solvència i l’execució, que afavoreixin la inserció laboral dels col·lectius específics per als qui es vol promoure la creació i manteniment de llocs de treball generats per l’activitat objecte del contracte. Tant la reserva de la Disposició Addicional 4a, com les demés clàusules socials relacionades, es poden aplicar a tots els tipus contractuals, en els seus diferents procediments i per qualsevol quantia.

Finalment, l’article 99.3 de la LCSP estableix que sempre que la naturalesa o l’objecte del contracte ho permetin, s’haurà de preveure la realització independent de cada una de les parts (del contracte) mitjançant la seva divisió en lots, havent-se de reservar lots de conformitat amb el que estableix la disposició addicional 4a (reserva para Centros Especiales de Empleo y/o Empresas de Inserción). I el mateix precepte, més endavant, concreta que es podrà reservar algun o alguns dels lots per a Centres Especials de Treball o per Empreses d’Inserció, o un percentatge mínim de reserva de la execució d’aquests contractes en el marc de programes de treball protegit, de conformitat amb l’establert en la Disposició addicional quarta.

Sobre aquest últim extrem, cal mencionar que la divisió en lots és preceptiva sempre i quan sigui tècnicament possible i econòmicament viable, per tal de fomentar l’accés als contractes públics de les petites i mitjanes empreses així com també dels Centres Especials de Treball i les Empreses d’Inserció. En aquest sentit, es marca com a línia directriu general que, en la mesura de les possibilitats tècniques i econòmiques, es contempli la possibilitat de reserva de lots per assolir els esmentats objectius. Més concretament, es determina que sempre que sigui possible, existeixi un o més lots reservats a petites i mitjanes empreses o, en el seu cas, a Centres Especials de Treball o Empreses d’Inserció. En aquest sentit es recomana que:

  1. sempre que es pugui hi hagi un o més lots reservats a Centres Especials de Treball o Empreses d’Inserció;
  2. igualment, sempre que sigui possible, es limiti el número de lots als que es pot presentar una mateixa empresa o entitat; i
  3. que en la mesura de les possibilitats, es limiti el número de lots que es poden adjudicar a una única empresa o entitat.