6. Clàusules per a una contractació pública ètica

La contractació pública ètica contribueix a la responsabilitat global amb un desenvolupament humà i sostenible basat en l’equitat, la justícia i el respecte pels drets humans a partir de la inclusió de criteris ètics, socials, ambientals i de sostenibilitat en els processos de contractació, amb voluntat de prioritzar, en les compres públiques, els proveïdors i productes que apostin per criteris exigents en aquest sentit, com ara la promoció del comerç just.
Així doncs, la contractació pública ètica té en compte els impactes provocats per la contractació pública, en la contractació a països on existeix més risc de vulneració de drets. L’objectiu és assegurar la traçabilitat dels productes consumits per les administracions públiques i fomentar una millor coherència de polítiques per al desenvolupament.

El comerç just és un moviment internacional originat per organitzacions sense ànim de lucre del Nord i grups productors del Sud, per donar resposta a les greus injustícies del comerç internacional convencional. El comerç just pretén garantir que els productors de països menys desenvolupats puguin accedir a una relació comercial justa, i rebin un preu que reflecteixi no només els costos reals de producció i de treball sinó que també faci possible una producció socialment justa i ambientalment viable. Es caracteritza, entre d’altres aspectes, per l’establiment d’uns salaris dignes, unes condicions laborals adequades i la protecció de la seguretat i la salut de les persones treballadores, l’absència d’explotació infantil, l’autonomia i millora de la condició social de les dones, la protecció del medi ambient, la gestió democràtica, el prefinançament de la producció, les relacions comercials a llarg termini i la prima social. La inclusió d’aquestes clàusules per a una compra pública ètica, en la prestació del servei o en el subministrament de productes, suposa un compromís dels poders adjudicadors, que aposten per criteris ètics més exigents i, d’aquesta manera, beneficien els productors que compleixen amb les convencions internacionals sobre condicions laborals i salarials dignes, drets dels treballadors i de les treballadores i la lluita contra el treball infantil. Aquestes clàusules per a una compra pública ètica en el sector tèxtil i alimentari es poden incloure, sempre que per raó del producte objecte de la prestació sigui possible, en aquells contractes que tinguin per objecte serveis de restauració, cafeteria, menjador i subministraments de menjar o de roba vinculats a un servei públic com els hospitals, escoles, residències o centres penitenciaris. En el cas de productes agroalimentaris, cal tenir en compte que, si aquests també es produeixen a Catalunya, cal donar prioritat a l’adquisició de productes agroalimentaris de proximitat, frescos i de temporada, atès allò establert al Pla de contractació pública alimentària de Catalunya, aprovat per Acord del Govern de data 16 de juny de 2015.

Així mateix, també es poden incloure com a criteris d’adjudicació en la prestació del servei o en el contingut del subministrament. Amb l’objectiu d’introduir els criteris ètics durant tot el cicle del producte, es poden incloure aquestes clàusules per a calcular el cost del cicle de vida d’un producte i determinar, així, l’oferta econòmicament més avantatjosa. En el cas dels productes tèxtils, el cicle de vida va des de l’extracció de la matèria primera fins a la distribució, passant per la transformació i confecció de les peces de roba, i, en el cas dels productes alimentaris, aniria des de la plantació, passant pel conreu, la manufactura, si és el cas, fins arribar a ser un producte consumible. Es poden exigir certificats o homologacions, igual que en el cas de les ecoetiquetes, però sempre s’ha de permetre als licitadors la possibilitat d’aportar altres mitjans d’acreditació de les característiques del producte equivalents al requerit.

Es podrà tenir en compte en l’adquisició de productes:

  1. Compra de productes amb un cicle de vida útil el més llarg possible. En tot cas, sempre que es pugui compra de productes a granel, recarregables, reutilitzables o susceptibles de reparació.
  2. L’ecodiseny dels productes.
  3. Utilització d’energia renovable al 100% certificada.
  4. Que la cadena de subministrament ha complert el codi de conducta SA 8000/Fair Wear Foundation, o similar, o bé una certificació d’una auditora externa.
  5. Garantir la utilització de productes de comerç just a les màquines expenedores situades en espais de titularitat municipal, productes avalats amb l’acreditació WFTO.
  6. En productes tèxtils, compliment amb els requisits a l’Etiqueta Ecològica Europea o Öko-Tex Standard 100.
  7. El subministrament de paper, ha de ser lliure de clor (TCF) i complir criteris ambientals d’alguna etiqueta ecològica tipus I. Complementàriament establir un percentatge mínim del 50% del total del paper subministrat.
  8. Tenir en compte la menor penjada de carboni (producció de proximitat) per reduir l’impacte dels GEH.